Bedrijfsleven, samenleving en het ‘Wal-Mart effect’
(‘Het Wal-Mart Effect’, Holland Management Review 111) geeft een vrij reële beschrijving van Wal-Mart maar gaat mank in de analyse van de maatschappelijke effecten van het concern. Hij concludeert dat Wal-Mart geen éénduidig positieve invloed uitoefent op het economisch leven. Die conclusie is echter gebaseerd op een onevenwichtige vergelijking van de maatschappelijke voor- en nadelen van Wal-Mart. Een zelfde scepsis past ook bij de andere getallen die tegen Wal-Mart in het geweer worden gebracht. Wie met de getallen en bronnen die Fishman aandraagt de rekensommetjes maakt die hij zelf verzuimt te maken, kan maar tot één conclusie komen: Wal-Mart maakt de economische ‘taart’ voor de samenleving groter. De critici horen dit niet graag en wijzen in hun reactie, net als Fishman, naar de grote machtsconcentratie bij Wal-Mart. Die zou niet zou passen in een democratie. In tal van aspecten – omzetgroei, marktaandeel, kostenontwikkeling, beurskoers – blijkt Wal-Mart echter helemaal niet die alles verslindende, onverslaanbare moloch te zijn die de critici er graag van maken. Wal-Mart is ook lang niet zo dominant in de eigen sector als bijvoorbeeld Microsoft in de IT, en zelfs Microsoft heeft geduchte concurrenten. Tot slot: er zijn in de geschiedenis al eerder ‘Wal-Marts’ gekomen en gegaan. Een succesvol nieuw detailhandelsconcept lokt nu eenmaal felle reacties uit. Wal- Mart kan uit die verhalen overigens zelf een belangrijke les trekken: je moet niet alleen gelijk hebben, je moet het ook zien te krijgen.
publicatie
Publicatiedatum
01-01-1970
Editie
HMR 112, maart-april 2007
Reageer