Blauwdruk voor strategisch leiderschap

Als een leider doorslaggevend is voor het succes of falen van een organisatie, dan dient de organisatie een omgeving te bieden waarin managers kunnen floreren. Het belang hiervan wordt onder meer onderstreept door onderzoek waaruit bleek dat een belegging in beursgenoteerde ‘beste werkgevers’ een veel hoger rendement opleverde dan een belegging in de Standard & Poor’s 500 of de achttien bedrijven uit Built to Last van Collins en Porras. Om het benodigde klimaat te ontwikkelen in de eigen organisatie, moet het management een ‘concept voor strategisch leiderschap’ ontwikkelen, aldus de auteurs. Dat is een integraal pakket van benaderingen die de onderneming in staat stellen om te veranderen. Om deze capaciteit te kunnen ontwikkelen en op peil te kunnen houden, moeten vier sociale elementen met elkaar worden verbonden: betrokkenheid bij de doelstelling van de onderneming; samenstelling van het topmanagementteam; capaciteiten en motivatie van mensen in de hele organisatie; en een reeks specifieke en goed gekozen strategische initiatieven waarmee de onderneming zich verder kan ontwikkelen. De auteurs beschrijven eerst de vier mogelijke uitgangssituaties van een onderneming die met dit model aan de slag wil. Vervolgens beschrijven zij de vier genoemde aspecten en illustreren deze met tal van voorbeelden uit de praktijk, onder meer de succesvolle hersteloperatie bij Nissan onder leiding van Carlos Ghosn. Op zich is hun ‘recept’ niet wezenlijk nieuw, aldus de auteurs. Maar het dwingt wel tot de betrokkenheid, de toewijding en het respect die nodig zijn om een ‘beste werkgever’ te kunnen worden.

Pagina 19-30

publicatie
Publicatiedatum
01-01-1970
Editie
HMR 121, september-oktober 2008
Reageer