Buitenlandse markten bewerken via netwerken in plaats van eigen dochters

De auteurs presenteren een visie op de toekomst voor de onderneming die de wereldmarkt wil bewerken – maar dan zonder de torenhoge kosten van buitenlandse vestigingen en een internationaal managementapparaat dat al die vestigingen moet aansturen. Naast de traditionele vormen van buitenlandse marktbewerking (handel, directe investeringen, franchising) benoemen de auteurs een vierde vorm, die zij ‘netchising’ noemen – de ‘netwerkbenadering’. In deze netwerkbenadering zien zij voor veel (maar niet alle) situaties een superieur model voor mondiaal zakendoen. Het combineert lokaal ondernemerschap, dat bij uitstek lokaal kan variëren in het aanbod, met internetgerelateerde technologie om kwaliteit en merk mondiaal te bewaken. De auteurs spraken met 35 multinationals en constateren dat steeds meer ondernemingen deze ‘virtuele netwerk’-stijl gebruiken om hun wereldwijde inkoop, verkoop, klantrelaties en externe samenwerkingsverbanden te organiseren en de klant een ‘overal dichtbij’ aanspreekpunt en aanbod bieden. Zij bespreken in dit artikel vier belangrijke criteria die aangeven of een onderneming zich (al dan niet) leent voor een internationale marktbewerking die sterk leunt op internet. Ook onderzoeken zij in welke gevallen deze aanpak een goed alternatief biedt voor de meer traditionele vormen van buitenlandse marktbewerking.

Pagina 19-33

publicatie
Publicatiedatum
01-01-1970
Editie
HMR 96, juli-augustus 2004
Reageer