Concurrentievoordeel opbouwen met interne samenwerking

De tijd dat een multinational kon winnen op schaal en reikwijdte is nagenoeg voorbij. In de meeste sectoren concurreren giganten wereldwijd tegen andere giganten van vergelijkbare omvang en marktpositie. Speelden multinationals vroeger hun fysieke activa en wereldmerken uit, nu moeten zij inzetten op interne samenwerking. Nauwe interne samenwerking – tussen werkmaatschappijen, dochters en functiegebieden – zorgt voor kennisuitwisseling en nieuwe producten en diensten. Interne samenwerking kan zorgen voor concurrentievoordeel omdat het niet vanzelf totstandkomt, en dus ook niet eenvoudig kan worden gekopieerd. De auteurs ontrafelen het verband tussen de daden van het management, de vier belangrijke obstakels voor interne samenwerking, en de waarde die de organisatie creëert. Managers kunnen aan de hand van dit schema de eigen situatie analyseren en de maatregelen kiezen waarmee ze hun specifieke obstakels het beste kunnen aanpakken. Een en ander wordt geïllustreerd aan de hand van de ervaringen bij BP en de instrumenten die dit concern heeft ontwikkeld om een organisatie van eilandjes om te bouwen tot één brok samenwerking.

Pagina 8-17

publicatie
Publicatiedatum
01-01-1970
Editie
HMR 100, maart-april 2005
Reageer