De implementatie van open innovatie

Wat is de stand van zaken?

Open innovatie is één van de meest besproken managementbenaderingen van de afgelopen tijd. Het behelst het gebruik van doelgerichte instroom en uitstroom van kennis om de interne innovatie van een organisatie te versnellen, respectievelijk de markten voor het externe gebruik van kennis te vergroten. Onderzoek onder een negentigtal ondernemingen laat zien dat open innovatie langzaam doordringt in het bedrijfsleven. Er blijken echter ook enkele uitdagingen te zijn. Een sterk punt is dat bedrijven in hun formele innovatiestrategie aandacht geven aan open innovatie. Op papier en in theorie steunen ze het idee. Verder zijn bedrijven redelijk actief met het binnenhalen van externe kennis door bijvoorbeeld samenwerking met leveranciers, klanten of universiteiten. Nieuwe technieken hiervoor zoals ‘Corporate Venture Capital’, ‘crowdsourcing’ en het gebruik van innovatiebemiddelaars worden echter nog weinig toegepast. Ook denken bedrijven nauwelijks na over de vraag hoe kennis te gelde kan worden gemaakt. Het gevolg is dat tweederde van de patenten ongebruikt op de plank ligt. Hier is ruimte voor aanzienlijke verbetering. Een ander zwak punt is dat de ‘mindset’ voor open innovatie nog onvoldoende is ontwikkeld. Managers zeggen dat open innovatie belangrijk is, maar zij ondersteunen de medewerkers niet bij het implementeren ervan. Ze investeren weinig in managementkennis rondom open innovatie en belonen medewerkers niet voor hun inspanning op dit gebied.

Pagina 27-33

publicatie
Publicatiedatum
01-01-1970
Editie
HMR 124, maart-april 2009
Reageer