De kunst van het strategisch netwerken
Een manager die zijn of haar doelen wil bereiken, ‘netwerkt’. Sommigen vinden dit een hypocriete of zelfs onethische manier om dingen voor elkaar te krijgen. Managers die er wel het belang van inzien zijn vaak teleurgesteld over wat het netwerken oplevert. Dat komt doordat het te beperkt wordt aangepakt. De auteurs onderzochten hoe dertig aanstormende managers netwerkten en kwamen tot drie verschillende vormen: ‘operationeel’ netwerken (samenwerken met als zodanig bekende ‘stakeholders’), ‘persoonlijk’ netwerken (samenwerken met gelijkgestemden met het oog op persoonlijke ontwikkeling) en ‘strategisch’ netwerken (zoeken naar nieuwe kansen voor de onderneming). Strategisch netwerken is de test van het ware leiderschap. Dit is echter nog een betrekkelijk onontgonnen gebied in het bedrijfsleven: bedrijven beperken zich veelal tot ‘operationeel’ netwerken, en in werkgeversverband wordt alleen ‘persoonlijk’ genetwerkt. Daardoor kunnen managers ten onrechte denken dat ze weten hoe ze moeten netwerken, en ook dat ze dat voldoende doen. Om optimaal naar haar doelen toe te werken en haar toptalent optimaal te ontwikkelen, dient een onderneming daarom in het kader van haar management development expliciet aandacht te besteden aan de kunst van het ‘strategisch’ netwerken.
publicatie
Publicatiedatum
01-01-1970
Editie
HMR 113, mei-juni 2007
Reageer