De MBA-opleiding moet veranderen

De London Business School (LBS) constateerde dat haar ‘product’ slechts door een derde van de honderd grootste Britse bedrijven werd ‘afgenomen’ en ging op onderzoek uit: komt de MBA’er nog wel goed beslagen ten ijs? Er werden interviews afgenomen met topmanagers van over de hele wereld: van de hoogste baas van General Electric tot en met de opperbevelhebber van de Jordaanse luchtmacht. Op basis hiervan constateert de LBS dat werkgevers tegenwoordig allerlei vaardigheden en kwaliteiten verwachten van hun jonge managers waar MBA-programma’s nog nauwelijks aandacht aan besteden. In essentie zal het MBA-programma van morgen minder nadruk moeten leggen op de traditionele kennisvakken, en meer op vaardigheden als teamwerk en projectmanagement, en kwaliteiten of eigenschappen als integriteit en zelfvertrouwen. Ook zullen vele scholen zowel het onderwijsmateriaal als de samenstelling van de lichtingen studenten nog sterker moeten mondialiseren. Misschien moet zelfs de ‘case’ op de helling: de auteurs signaleren een behoefte aan veel meer praktisch georiënteerde cases. Die zouden in nauwe samenwerking met het bedrijfsleven kunnen worden opgetuigd – dat vermindert dan meteen de kunstmatige scheiding in het onderwijs tussen MBA-studenten en de managers die aanvullende cursussen volgen. Al met al is de conclusie duidelijk: er is werk aan de winkel voor de business schools.

Pagina 28-37

publicatie
Publicatiedatum
01-01-1970
Editie
HMR 99, januari-februari 2005
Reageer