De steen der wijzen van innovatie
Betaalbaarheid en duurzaamheid – en niet topprijzen en uitbundigheid – zijn tegenwoordig de sturende criteria voor innovatie. Westerse bedrijven kunnen die omschakeling maar moeilijk maken. Enkele pioniers in ‘opkomende’ markten wijzen echter de weg. Zij ontwerpen producten tegen lage productiekosten en produceren die met zo weinig kapitaal en op een zo grote schaal, dat ze de allerlaagste prijzen ter wereld in de markt kunnen zetten: één dollarcent voor een belminuut, tweeduizend dollar voor een auto. Deze ‘Gandhiaanse innovatie’, zoals de auteurs het noemen, is vooral in India te vinden. Slimme ondernemingen gebruiken deze aanpak om de ontluikende massamarkt van India aan te boren. Voor geïnteresseerde managers schetsen de auteurs een ‘framework’ voor de drie vormen van Gandhiaanse innovatie waar Indiase bedrijven succes mee hebben geboekt. Ten eerste: een baanbrekend nieuwe commerciële aanpak – Bharti Airtel verbreedde zijn marktbereik door zich niet langer te laten leiden door de gemiddelde omzet per klant maar door de bruto omzet. Ten tweede: aanpassing van bestaande bedrijfscapaciteiten – Computational Research Laboratories maakte een volstrekt nieuw ontwerp voor supercomputers met louter standaardonderdelen. En ten derde: nieuwe capaciteiten ontwikkelen of inkopen – dit deed Lupin toen het de gebruikelijke ontwikkelingsprocedure voor een nieuw geneesmiddel omdraaide teneinde een betaalbaar middel tegen psoriasis te ontwikkelen. Pagina 8-17
publicatie
Publicatiedatum
22-09-2010
Editie
HMR 133, september–oktober 2010
Reageer