Fatsoen is meer dan alleen ‘altijd lage prijzen’

Een vergelijking van Costco met Sam’s Club van Wal Mart

Wal-Mart is met zijn beleid van altijd – altijd! – lage prijzen de grootste detailhandelsonderneming uit de geschiedenis geworden. Nu ligt het concern echter vanwege diezelfde aanpak onder vuur in verband met de consequenties ervan voor zijn personeelsbeleid, relaties met leveranciers en het lokale bedrijfsleven in de buurt van zijn vestigingen. Dit artikel neemt een uitgebreide kijk bij een onderneming die net als Wal-Mart inzet op lage prijzen voor de klant maar die dat beleid op een fundamenteel andere manier gestalte geeft: ‘warehouse-retailer’ Costco. Het artikel schetst de ontstaansgeschiedenis van Costco, het bedrijfsmodel, de ethische principes die worden gehanteerd in de bedrijfsvoering, en de waarden die de onderneming aanhoudt. Ook komen analisten van Wall Street aan het woord en worden de prestaties van Costco vergeleken met een vergelijkbaar detailhandelsbedrijf uit het Wal-Mart-concern, Sam’s Club. Conclusie: een strategie van kostenleiderschap kan goed uitpakken voor zowel de consument als het personeel en de aandeelhouder.
publicatie
Publicatiedatum
01-01-1970
Editie
HMR 112, maart-april 2007
Reageer