Fusiemanagement

Leven de deugdzame muis en de rijke olifant nog lang en gelukkig?

‘Did Seth Go to the Dark Side?’, kopte Inc. Magazine in mei 2008 over de beslissing van entrepreneur Seth Goldman om zijn jonge principiële bedrijf Honest Tea te verkopen aan Coca-Cola. De knipoog naar het rijk van het kwaad uit het epos ‘Star Wars’ typeert de soms felle reacties in de markt op overnames van maatschappelijk geëngageerde bedrijven – de deugdzame muizen in dit artikel – door grote multinationals (de olifanten). De auteurs bespreken de redenen, valkuilen en succesvoorwaarden van dergelijke fusies. Zij kijken daarbij concreet naar drie boegbeelden van het maatschappelijk verantwoord ondernemen uit New England: ijscomerk Ben & Jerry’s uit Vermont (nu Unilever), producent van persoonlijke verzorgingsproducten Tom’s of Maine (Colgate) en zuivelbedrijf Stonyfield Farm uit New Hampshire (Danone). Met behulp van tal van citaten uit interviews met direct betrokkenen wordt een levendig beeld geschetst van de uitdagingen en spanningen van het overnameproces, en hoe in de onderzochte ‘cases’ is geprobeerd om ervoor te zorgen dat de muizen hun eigen karakter – en daarmee hun waarde voor de olifant – kunnen behouden. De auteurs onderscheiden daarvoor zes aandachtspunten: afstemming van waarden, omgaan met culturele gevoeligheden, behoud van missie en merkintegriteit, synergie bewerkstelligen, vertrouwen wekken, en de maatschappelijk ondernemer erbij betrekken. Het onderwerp is nog te pril voor keiharde uitspraken, maar het maatschappelijk verantwoorde product is duidelijk in opkomst en steeds meer ondernemingen zullen zich er dus in willen verdiepen, menen zij.
Pagina 34-52
publicatie
Publicatiedatum
01-01-1970
Editie
HMR 126, juli-augustus, 2009
Reageer