Leiden buiten de lijn om
organiseren Leiden buiten de lijn om Jon Katzenbach en Zia Khan Ed Carolan wist bij een kwakkelende werkmaatschappij van Campbell Soup binnen een jaar de dalende winstgevendheid te stabiliseren en vervolgens midden in de recessie van 2008-9 een winststijging van maar liefst vijftig procent te boeken. Ook op andere cruciale prestatiecriteria werden onder zijn driejarige leiding indrukwekkende verbeteringen bereikt. Het geheim van het recept was een combinatie van formele en informele sturing – oftewel een goed samenspel van formele prestatiecriteria en informele communicatie (‘leiden buiten de lijn om’). Ed Carolan had succes omdat hij bleef hameren op de noodzaak om te presteren – zowel individueel als gezamenlijk. Daarbij gebruikte hij maatstaven op een manier die iets betekende voor de medewerkers. Hij stuurde zowel ‘hard’, met kwantitatieve prestatiecriteria, als ‘zacht’, onder andere door uitvoerig meningen te peilen en deze ook zichtbaar te vertalen in beleid. Deze aanpak, aldus de auteurs, slaat een brug tussen de twee kampen waarin het managementdenken sinds vele decennia verdeeld is: de rationalisten (met Taylor als boegbeeld) en de humanisten (geïnspireerd door McGregor). Bij de dochter van Campbell Soup hebben ze ervaren dat ‘hard’ en ‘zacht’ niet zonder elkaar kunnen. Deze ervaring deelt dit bedrijf inmiddels met organisaties variërend van Southwest Airlines tot het Orpheus Chamber Orchestra, Home Depot, Bell Canada en Aetna. Pagina 56-62
publicatie
Publicatiedatum
15-12-2010
Editie
HMR 135, januari-februari 2011
Reageer