MVO

Kan maatschappelijk verantwoord ondernemen worden ‘ingekocht’?

De markt voor milieuverantwoorde en gezonde producten groeit sterk. Voor grote concerns die dit segment willen aanboren, is het veiliger en op den duur goedkoper om dat door middel van een overname te doen. Dat is, aldus de auteur in dit commentaar op het artikel van Austin en Leonard over de ‘muizen’ en ‘olifanten’ (in deze editie), vooral de reden waarom grote concerns ‘maatschappelijke iconen’ overnemen. Het probleem met overnames is alleen dat ze meestal niet goed aflopen. De praktijk wijst uit dat er in de jaren na een overname eerder potentiële waarde wordt vernietigd dan gerealiseerd: ‘Managers proberen de ondernemingen in elkaar te schuiven en ontdekken dat ze gewoon niet bij elkaar passen.’ Een verkenning aan de hand van de strategische, organisatorische en culturele ‘fit’ (of het gebrek daaraan) tussen de partijen bij de overnames van Austin en Leonard laat zien dat hun voorbeelden niet bepaald over één kam kunnen worden geschoren. L’Oréal en Colgate lijkt het vooral om het product van het ‘icoon’ te doen zijn geweest, terwijl de auteur de combinatie Danone/Stonyfield een ‘win-win-win’ noemt waarbij beide partijen van elkaar leren. De overname van Ben & Jerry’s, ten slotte, leek aanvankelijk stuk te lopen op onverenigbare cultuurverschillen maar lijkt in de afgelopen jaren op opmerkelijke wijze uit het slop te zijn getrokken.
Pagina 57-62
publicatie
Publicatiedatum
01-01-1970
Editie
HMR 126, juli-augustus, 2009
Reageer