Networked innovation: open innovatie, maar dan anders
Innoveren binnen de grenzen van het eigen bedrijf boet de afgelopen decennia steeds meer aan betekenis in. Bedrijven zoeken in plaats daarvan de samenwerking, kopen kennis in en stoten innovaties die niet in de eigen strategie passen af. Die kentering staat bekend als open innovatie. Na de industrie zoekt nu ook de dienstensector naar mogelijkheden om de belofte van open innovatie waar te maken. Maar waar bij de industrie de nadruk ligt op de handel in kennis of IPR (Intellectual Property Rights), zijn in de dienstensector netwerkvorming en strategische waardeketens belangrijker. Tegelijkertijd zien we dat ICT, een innoverende (diensten)sector op zich, een steeds sterkere rol speelt in de manier waarop we innoveren. ICT verbindt mensen en systemen op tot nog toe ongekende schaal en ondersteunt de ontwikkeling van nieuwe diensten, processen, vormen van samenwerking en zakendoen. Bestaande inzichten uit de literatuur en praktijkervaringen in een groot aantal innovatieprojecten laten zien dat open innovatie zich binnen de dienstensector ontwikkelt tot networked innovation: innovatie met ICT door het verbinden van kennis en middelen in gerichte samenwerkingsvormen, resulterend in meerwaarde voor zowel individuele deelnemers als voor het geheel. In dit artikel beschrijven de auteurs welke competenties nodig zijn om succes te kunnen boeken met networked innovation en wat hierbij de rol kan zijn van een innovatie-intermediair. Pagina 29-35
publicatie
Publicatiedatum
22-07-2010
Editie
HMR 132, juli-augustus 2010
Reageer