Nieuwe ideeën nodig? Schrijf een wedstrijd uit!
Ideeëngeneratie John Morgan en Richard Wang Zowel het verre als het recente verleden biedt roemruchte voorbeelden van innovatie ontsproten aan een ‘wedstrijd’. Op personeelsgebied is het wedstrijdelement bij veel ondernemingen inmiddels ook een vast bestanddeel; denk aan ‘de medewerker van de maand’. Toch wordt het wedstrijdelement nog veel te weinig ingezet ten behoeve van innovatie, menen de auteurs. Zij verkennen in dit artikel hoe dat komt en stellen, dat traditionele obstakels nu kunnen worden overwonnen dankzij internet. Via een internetplatform kunnen optimaal ideeën worden ‘ingezameld’ door gebruik te maken van netwerkeffecten en de ‘kennis van de massa’, en de wedstrijd af te stemmen op de aard van de benodigde innovatie (al dan niet baanbrekend). Soms kan dit instrument beter niet worden gebruikt; een beslissingsboom laat zien hoe de besluitvorming daarvoor dient te verlopen. De auteurs schetsen in enig detail hoe het ideeënplatform Innocentive (anno 2001) de stroom vragen en antwoorden organiseert; van de innovatieproblemen die op Innocentive worden geplaatst, wordt gemiddeld dertig procent opgelost. Ook onderzoeken zij hoe Yahoo Answers leerde van het overgenomen Flickr en zo het oudere Google Answers wist te verslaan. Pagina 26-39
publicatie
Publicatiedatum
22-09-2010
Editie
HMR 133, september–oktober 2010
Reageer