Prestatiesturing

Vaart uw onderneming blind?

De beste groeikansen kunnen bij veel ondernemingen buiten beeld blijven voor het topmanagement doordat men zich ‘blind staart’ op de hoofdlijnen en de grote (lees: geaggregeerde) getallen. Om die kansen op te sporen, dient het management de markt en de eigen operationele resultaten onder een microscoop te bekijken. Om de onderneming te laten groeien, kan het topmanagement in essentie een drietal concrete stappen zetten. Allereerst dient men de meest vitale microsegmenten aan klanten, geografische markten en producten in kaart te brengen. Vervolgens dienen investeringen (in onderzoek en ontwikkeling, reclame enzovoort) op die microsegmenten te worden ingezet. Ten slotte moet de organisatie worden geherstructureerd om voldoende aandacht te kunnen besteden aan het toegenomen aantal prioriteiten. Voor elk microsegment kan bijvoorbeeld een aparte manager verantwoordelijk worden gesteld.
Pagina 8-19
publicatie
Publicatiedatum
01-01-1970
Editie
HMR 126, juli-augustus, 2009
Reageer