‘Sluipmarketing’: De heimelijke benadering van de consument

Traditionele televisiereclame verliest steeds meer aan effectiviteit. Brandmanagers worden dus gedwongen om de consument op creatieve wijze te ‘besluipen’. Om de aandacht te kunnen trekken van de verwende en wispelturige consument moeten zij promotietechnieken bedenken die de consument niet als zodanig herkent. In dit artikel worden zes technieken voor ‘sluipmarketing’ besproken en wordt aandacht besteed aan hoe deze aanpak een werkbaar alternatief kan zijn voor de opdringerige conventionele reclame. Sommige gevallen van sluikreclame zijn dermate subtiel dat de consument niet eens beseft dat hij met reclame te maken heeft. De critici van deze aanpak wijzen op ethische en juridische bezwaren; sommige campagnes hebben opgeleid tot protesten van consumentenorganisaties. Toch zullen deze technieken onvermijdelijk terrein winnen. Ze kunnen een belangrijke rol spelen wanneer ze met smaak en respect voor de intelligentie van de consument worden toegepast. Brandmanagers rekenen erop dat de voordelen van ‘sluipmarketing’ veel zwaarder zullen wegen dan de klachten van de critici.

Pagina 48-58

publicatie
Publicatiedatum
01-01-1970
Editie
HMR 98, november-december 2004
Reageer