Sturen in onzekere tijden

Nagenoeg iedere topmanager wordt nu geconfronteerd met een (voor hem of haar) ongekende onzekerheid in de markt. Hoe zwaar zal de huidige recessie uitpakken? Hoe lang zal ze duren? Die vragen worden in dit artikel, na een inventarisatie van wat we weten respectievelijk niet weten, verkend aan de hand van een gedetailleerde analyse van de relatie tussen de kapitaal- en kredietmarkt en de reële economie. De auteurs ontwikkelen een viertal scenario’s: ‘herstelde mondiale impuls’, ‘aangeslagen maar weerbaar’, ‘stagnerende mondialisering’ respectievelijk ‘langdurige stagnatie’. Het laatste en meest pessimistische scenario komt alleen in beeld als overheden en ondernemingen vervallen in de fouten die Japan maakte in de jaren negentig en westerse overheden in de jaren dertig. Voor topmanagers is het nu vooral zaak om flexibel te plannen, te zorgen dat men een goed inzicht heeft in de ontwikkelingen in de markt, en dat men de onderneming weerbaar maakt, schrijven de auteurs. Voor elk van deze drie cruciale aandachtspunten geven zij tal van concrete suggesties. Flexibeler plannen, bijvoorbeeld, betekent in deze crisis dat er verschillende actieplannen worden opgesteld en dat elk van die plannen ook doortastend kan worden uitgevoerd. Overleven staat voorop, maar de kansen die een crisis biedt mogen ook niet worden genegeerd. Heel belangrijk is nu om expliciet rekening te houden met het tot voor kort ondenkbare, bijvoorbeeld dat de mondialisering wordt teruggedraaid. Drie van de vier geschetste scenario’s zijn onaantrekkelijk, maar een onderneming die niet met alle scenario’s rekening houdt, vliegt blind, waarschuwen de auteurs.

Pagina 8-16

publicatie
Publicatiedatum
01-01-1970
Editie
HMR 125, mei-juni 2009
Reageer