Succesvol markten aanboren met zuinig ontwerpen
Een SUV voor nog geen kwart van de ontwikkelingskosten die er in Amerika mee zouden zijn gemoeid, een draagbaar koelkastje voor keuterboeren, een basaal röntgenapparaat. Het zijn enkele voorbeelden die in dit artikel de revue passeren van ‘zuinig ontwerpen’: een filosofie voor de productontwikkeling waarmee de markten aan de ‘onderkant van de wereldinkomenspiramide’ kunnen worden aangeboord. Zuinig ontwerpen is geen vorm van kostenbesparing maar een alomvattende ontwerpfilosofie, gericht op een niet erg koopkrachtige maar toch kritische consument, benadrukken de auteurs. In het artikel worden drie essentiële ontwerpprincipes besproken: onderzoek wat de klant het allerbelangrijkste vindt, begin bij innovatie van voren af aan, en houd de organisatie flexibel. Het derde aandachtspunt valt weer uiteen in drie nadere succescriteria: multifunctionele teams, een andere benadering van de toelevering, en steun vanuit de top. Bij wijze van rode draad wordt herhaaldelijk gerefereerd aan aspecten van het ontwerpproces voor de Nano, de kleine personenauto van net iets meer dan 2.000 euro van Tata. Ook westerse ondernemingen kunnen niet meer om ‘zuinig ontwerpen’ heen, aldus de auteurs. Opkomende markten vertegenwoordigen collectief inmiddels een consumptieve vraag die bijna even groot is als die van de ontwikkelde economieën. Ook zijn het snel groeiende markten, terwijl de groei in de ontwikkelde economieën vertraagt. Bovendien: zoals Deere heeft ondervonden, krijgen zij in hun thuismarkten meer en meer te maken met concurrenten uit opkomende markten die juist deze aanpak succesvol hanteren. Pagina 51-55
publicatie
Publicatiedatum
15-12-2010
Editie
HMR 135, januari-februari 2011
Reageer