Van de hoofd-hartredactie -- Veranderende tijden: van alle dag

Grote internationale organisatieadviesbureaus kopen nu posities in de reclamewereld. Zo hopen zij hun expertise in dataverwerking, analyse van big data en kunstmatige intelligentie (AI) nog beter te kunnen benutten. Ook de opkomst van AI zal grote gevolgen hebben voor de manier waarop organisaties en mensen werken. Deze thema's lopen als een rode draad door de bijdragen in deze editie van Holland Management Review - van Jansen (de 'tijdintelligente' organisatie), De Vries e.a. (technologische ontwikkelingen en hun consequenties voor marketing en reclame) en Davenport & Ronanki (soorten AI en de integratie ervan in de organisatie) tot Dorsman (leiding geven aan de versterking van het innovatievermogen in de organisatie), Chatterji & Toffel (over twitterende CEO's) tot Williams (wanneer gaan de ketenpartners in de zorg de belofte van technologie nu eindelijk eens waarmaken?). Bij veranderingsinitiatieven blijkt echter steeds opnieuw hoezeer het schort aan kennis over de mens. Daarom pleiten Ten Have e.a. voor de toepassing van meer inzichten uit de sociale psychologie in verandermanagement.

 

 

publicatie
Publicatiedatum
20-02-2018
Editie
HMR 177, januari-februari 2018
Reageer