Verbeteringen in het proces voor strategische planning
Bijna alle grote bedrijven voeren een tijdrovend proces van strategische planning uit, en veel topmanagers kijken er uiteindelijk met teleurstelling op terug. Bij sommige bedrijven – een kleine minderheid – is men echter wel tevreden met het proces van strategische planning. Daar worden niet alleen budgetten opgesteld en financiële streefcijfers bepaald, maar speelt de jaarlijkse strategische planning ook een zwaardere rol bij de ontwikkeling van de strategie. Eén verfrissende aanpak is bijvoorbeeld om niet meteen in de getallen te duiken, maar eerst eens te inventariseren wat de grote vragen op de lange termijn zijn. Ook kan het management ervoor zorgen dat het overleg over de strategie een open en eerlijk gesprek wordt tussen diegenen die uiteindelijk de beslissingen nemen. Sommige bedrijven houden aan de hand van specifieke criteria bij hoe de implementatie van het jaarlijkse plan vordert. Andere koppelen de implementatie aan personeelssystemen waarmee het gedrag van de managers, die de strategie moeten uitvoeren, wordt gestuurd.
publicatie
Publicatiedatum
01-01-1970
Editie
HMR 117, januari-februari 2008
Reageer