Vinden, vormen en presteren

Nieuwe netwerken ontwikkelen voor baanbrekende innovatie

Voor de meeste bedrijven is het bepaald geen sinecure om zich aan te passen aan plotselinge veranderingen in de omgeving. Het kostte Lego bijvoorbeeld veel tijd en moeite om een antwoord te vinden op de opkomst van digitale apparaten en internetspelletjes. Het blijkt voor bedrijven heel moeilijk te zijn om zich los te maken van oude relaties en nieuwe aan te knopen. In dit artikel wordt besproken hoe een onderneming relaties kan ontwikkelen met nieuwe partijen die wellicht betere partners kunnen zijn dan de bestaande partners (gelet op de kansen en bedreigingen in de markt). In kaart wordt gebracht hoe een bedrijf welke obstakels moet zien te overwinnen om een nieuw netwerk voor baanbrekende innovatie aan te boren. In essentie bestaat deze uitdaging uit drie stappen: vind de juiste partners om mee samen te werken, bouw er een relatie mee op, en ontwikkel vervolgens samen een slagvaardig netwerk. Met de geschetste richtlijnen krijgt een onderneming eerder een sterk netwerk voor baanbrekende innovatie.
publicatie
Publicatiedatum
20-11-2007
Editie
HMR 116, november-december 2007
Reageer