Waarde creëren met een beter ketenmanagement voor retourzendingen

Fabrikanten hebben te maken met grote volumes aan teruggestuurde producten, waar veel waarde mee is gemoeid. Toch hebben de meeste ondernemingen er in het verleden nooit veel aandacht aan besteed. Ook in managementonderzoeken is er niet veel naar gekeken. Ondernemingen hebben in hun retourketens altijd de nadruk gelegd op efficiëntie, niet op de tijd die het kost om het proces uit te voeren. Daarmee kan veel waarde ‘vervliegen’: hoe langer het retourproces duurt, des te lager is de waarde die nog kan worden teruggewonnen. De ‘marginal value of time’ of tijdwaarde is hier een belangrijk aandachtspunt. Voor producten met een lage tijdwaarde is een efficiënt (maar langzamer) proces goed geschikt. Producten met een hoge tijdwaarde vragen echter om een retourproces waarin zo snel mogelijk wordt bepaald in welke staat een ingeleverd product verkeert en wat de onderneming er derhalve nog mee kan doen. De kosten van zo’n snelle selectie (bij voorkeur al in de winkel) zijn weliswaar hoger, maar dat wordt meer dan goedgemaakt door de tijdwinst. Bovendien kunnen die kosten worden gedrukt met behulp van technologische innovatie. Daar moet bij de productontwikkeling al over worden nagedacht. Er is dus alle reden om de retourstroom op de agenda van het topmanagement te zetten.

Pagina 46-57

Reageer