Waarde creëren voor de aandeelhouder

Tien fundamentele principes

Aandeelhouderswaarde krijgt vaak de schuld van alles wat er fout gaat in het bedrijfsleven. Onzin, vindt de auteur – dingen gaan juist fout omdat managers onvoldoende letten op de aandeelhouderswaarde. Hij geeft ze daarom een leidraad mee: tien principes om structureel waarde te scheppen voor de aandeelhouder. Eerste gebod: stuur niet op het eerstvolgende resultaat en geef ook geen prognose af – wie dat toch doet, kan de overige negen principes ook meteen vergeten. Verder dienen strategie, overnames, activabeleid allemaal in het teken te staan van waardemaximalisatie op de lange termijn, zelfs wanneer dat ten koste gaat van de winst op korte termijn. Overtollige contanten dienen bij gebrek aan investeringsmogelijkheden uitgekeerd te worden aan de aandeelhouder. Er zijn specifieke aandachtspunten voor de beloning op verschillende managementniveaus. Er moet een veel grotere openheid komen in de rapportage (een bijgevoegd model biedt een specificatie), want dat levert op den duur economisch rendement op. Soms zal een bedrijf klem zitten en gehoor moeten geven aan de roep vanuit de markt om een uitstekend resultaat op korte termijn. De meeste ondernemingen hebben echter de keus. Zij doen er verstandig aan de tien principes onverkort toe te passen. Eén bedrijf doet dat al vrij aardig: het uiterst succesvolle Berkshire Hathaway geleid door Warren Buffet.
publicatie
Publicatiedatum
01-01-1970
Editie
HMR 111, januari-februari 2007
Reageer