Wie stuurt de productie aan?
De CEO van een autofabrikant benoemde een marketingman tot Productiemanager. Deze buitenstaander liet de gebruikelijke stapsgewijze verbeteringen voor wat ze hadden kunnen zijn en stelde vanuit zijn achtergrond vragen die nog nooit iemand had gesteld. Dit leidde tot een drastische koerswijziging op tal van fronten in de productie: herinrichting van fabrieken, invoering van nieuwe materialen, nieuwe werkprocessen en nieuwe doelstellingen. Uiteindelijk ontwikkelde dit initiatief zich tot een doorlopend transformatieprogramma gevoed vanuit de markt. De onderneming bouwde er een aanzienlijk concurrentievoordeel mee op. Het is een van de diverse voorbeelden uit de praktijk (waaronder een Michelin-case) die illustreren hoe het productiemanagement een nieuwe impuls kan krijgen en zo het concurrentievermogen van de hele onderneming kan versterken. De auteurs beschrijven het actuele profiel van de topmanager voor productie (is er eigenlijk niet), diens verantwoordelijkheden (bij iedere onderneming weer anders afgebakend), vooropleiding (gelukkig steeds meer bedrijfseconomische kennis), en schetsen een toekomstperspectief. Bij veel ondernemingen zou de ‘hoofdmachinist’ zich vaker op de brug moeten laten zien, vinden ze.
publicatie
Publicatiedatum
01-01-1970
Editie
HMR 111, januari-februari 2007
Reageer