Zeven verrassingen voor de nieuwe topman

Een pas benoemde CEO denkt misschien dat hij eindelijk de strategie kan gaan bepalen, dingen voor elkaar zal kunnen krijgen en toegang gaat hebben tot alle informatie. Was het maar zo eenvoudig. De CEO is weliswaar volledig verantwoordelijk voor de prestaties van de onderneming, maar hij heeft de ‘knoppen’ voor succes niet bepaald binnen handbereik. Zijn macht is ongeëvenaard in de organisatie, maar hij moet er buitengewoon voorzichtig mee omspringen. In hun workshops voor nieuwe CEO’s aan de Harvard Business School hebben de auteurs zeven veel voorkomende verrassingen voor nieuwe CEO’s in kaart gebracht, die zij in dit artikel één voor één behandelen. Deze verrassingen bieden enkele belangrijke en niet altijd evidente lessen voor een nieuwe CEO. Om te beginnen moet de CEO de organisatorische context aansturen in plaats van de dagelijkse bedrijfsvoering. Ten tweede moet hij beseffen dat zijn positie hem niet het recht geeft om de organisatie te leiden (en evenmin mag hij automatisch rekenen op de loyaliteit van de organisatie). Ten slotte moet de CEO zijn beperkingen onder ogen durven zien – ook al wordt hij door anderen nog zozeer op een voetstuk gezet. Het succes van een nieuwe CEO wordt in hoge mate bepaald door de mate waarin, en de snelheid waarmee, hij (of zij) deze zeven verrassingen doorgrondt, accepteert en onder ogen ziet.

Pagina 8-18

publicatie
Publicatiedatum
01-01-1970
Editie
HMR 99, januari-februari 2005
Reageer