-
Creativiteit en de economie
Publicatiedatum 01-01-1970
Creativiteit wordt steeds meer erkend als belangrijke concurrentiefactor. Ze leidt tot innovaties, die weer leiden tot productiviteitsgroei. Dit geldt...
Lees verder >
-
Snelle en slimme vraagsturing in de modebranche?
Publicatiedatum 01-01-1970
In de modesector, maar niet alleen daar, wordt al enige jaren geregeld ‘demand chain management’ naar voren geschoven als oplossing voor zowat alle gr...
Lees verder >
-
Wat managers van militairen kunnen leren
Publicatiedatum 01-01-1970
In de strategischmanagementliteratuur wordt dikwijls negatief gesproken over hoe het er in het leger aan toe zou gaan: topdown, autoritair, rigide. Wi...
Lees verder >
-
Optimismus. Bewuste naïviteit bij bezuinigingen
Publicatiedatum 01-01-1970
Bezuinigingen heb je in alle soorten. Soms lijken de mogelijkheden ertoe duidelijk en leiden ze zelfs tot een betere aanpak (win-win). Soms zijn ze mi...
Lees verder >
-
Focus en versnelling bij innovatie
Publicatiedatum 01-01-1970
Omdat de concurrentie toeneemt en productlevenscycli korter worden, proberen ondernemingen hun innovatieprocessen sneller te laten verlopen. Maar dat ...
Lees verder >
-
Kopspelden en punaises: 29 observaties over de kennisdriehoek
Publicatiedatum 22-07-2010
De beleidsdiscussies over kennis en innovatie worden gedomineerd door dogma’s en axioma’s die zelden geëxpliciteerd worden. Het is daarom goed om bij ...
Lees verder >
-
Boek in review
Publicatiedatum 01-01-1970
Zes boekbeschrijvingen onder de kop: Hoe verdienen creatieve modebedrijven hun geld?
De besproken titels:
Marlies Dekkers
Jos Arts
ArtEZ-Press/d’jonge Hond, Arnhem/Zwolle,
2008
143 p., ISBN: 978-90-89100-41-2.
Jan Jansen
Jos Arts
ArtEZ-Press/d’jonge Hond, Arnhem/Zwolle,
2009
143 p., ISBN: 978-90-89101-044.
Oilily
Jos Arts
ArtEZ-Press/d’jonge Hond, Arnhem/Zwolle,
2010
143 p., ISBN: 978-90-89100-69-6
Alexander van Slobbe
Nanda van den Berg
ArtEZ-Press/d’jonge Hond, Arnhem/Zwolle,
2008
144 p. ISBN: 978-90-89100-38-2
Walter van Beirendonck
Agnes Goyvaerts
Houtekiet, Antwerpen, 2009
208 p. EAN-nummer: 9789089240446
Fong-Leng
Karin Schacknat
ArtEZ-Press/d’jonge Hond, Arnhem/Zwolle,
2010
144 p., ISBN 978-90-89100-66-5
Lees verder >
-
De innovatietienkamp: tien nieuwe geboden voor succesvolle innovatie
Publicatiedatum 01-01-1970
Hoe kunnen managers de kansen op succesvolle innovatie vergroten? Voor het antwoord op die vraag zijn de auteurs te rade gegaan bij een twintigtal Ned...
Lees verder >
-
Darwin en de bedrijfskunde
Publicatiedatum 01-01-2012
Uitgerekend in de bedrijfskunde zou kennisuitwisseling met andere disciplines hoog op de agenda moeten staan. Om die reden zou de bedrijfskunde er goe...
Lees verder >
-
Creatief ondernemerschap en het dubbel succescriterium
Publicatiedatum 26-11-2012
Sinds de afschaffing van de Beeldende Kunstenaarsregeling (BKR) in 1987 moet de kunstenaar zich steeds meer als zelfstandig ondernemer organiseren. To...
Lees verder >
-
Een co-evolutionair perspectief op het dubbel succescriterium
Publicatiedatum 28-02-2013
Zoals besproken in een eerder artikel over het ‘dubbel succescriterium’ (zie HMR 146) vereist succesvol creatief ondernemerschap zowel eco...
Lees verder >
-
De belofte van designdenken
Publicatiedatum 24-06-2014
Ontwerpers en wetenschappelijk onderzoekers opereren tegenwoordig steeds vaker op elkaar overlappende gebieden. Denk aan de verbetering van de zorg in...
Lees verder >
-
Designdenken versus praktijkgericht onderzoek
Publicatiedatum 11-07-2014
In het vervolg op ‘De belofte van designdenken’ (Holland Management Review 154) worden de belangrijkste componenten van designdenken bespr...
Lees verder >
-
Succesvolle designroutines
Publicatiedatum 16-04-2015
In het verlengde van het onderzoek naar innovatieroutines is onderzoek gedaan naar gemeenschappelijke organisatorische kenmerken onder bedrijven...
Lees verder >